JUNHASHIMOTO COLLABORATION

SS16
KATSUYUKIKODAMAANDJUNHASHIMOTO

All comes from intuition/the moment when

Normally when you hear about the word ‘intuition’, you may think of people who flies by the seat of his pants.

But some people may consider that intuition was come up with an answer
Instantly learned by one’s experiences.

A meeting with Mr. Jyun Hashimoto designer of 「WJK」「junhasimoto」was just like that.

Mr. Kodama first met Mr. Hashimoto in Florence in June, 2013 through his friend.
As they were both creators, it didn’t take long for them to understand each other. They became cordial with each other soon, and shared the same feeling as the creators.
This meeting motivated a collaboration 3 years after they were first met. They met again in autumn 2015 at an opening reception of a multi-brand shop, and they soon started to think about “collaboration.”
KATSYUKIKODAMA required creations of junhashimoto, and junhashimoto also required creations of KATSYUKIKODAMA as they are complementary partners.

This matter was pursued smoothly, and they started a joint development without much surprise.

They got straight to work, and started having meetings from a week after. A lineup of collection was decided based on their “intuitions,” and 5 models of backpacks and wallets were decided then.

They only took extremely short time to decide the details such as materials, specifications, colors, etc. as well. They chose a brand name “KATSUYUKIKODAMAANDJUNHASHIMOTO ” without any debate, and also a logo used for the brand. This “intuition collaboration” was advanced like a bullet.

“A key is “distinctive,”
What is notable are material of junhashimoto and technique of KATSUYUKIKODAMA.”

Like the time two were first met in Florence, they recognized each other and trusted in their sensibilities. That is why this ideal brand is created. People may think two brands were a single brand right from the start.

The creations are created based on their intuitions.
A key for the creations is “intuition.”

One of the models of backpacks has two versions. One uses “nylon” and another uses “leather” as its material. Stretch nylons used for jackets and trousers of junhashimoto are selected for this model of the nylon backpack. Ram leathers processed wash effect and crease effect used for the same jackets are selected for this model of the leather backpack.

They highlighted that the backpacks are derived from apparel line of junhashimoto. They didn’t just select the materials used for the apparel for the bags. Each of the materials, “nylon” and “leather” was first processed the specific effects in order to remain and enhance its feature.
The nylons were processed backing to increase in the strength. They achieved success not only to increase in the strength of the backpacks by using the stretch nylons processed backing but also to remain being soft to the touch by removing interlining from anterior cephalothorax.

“image of the production”
* Kindly request for any information you may would like to have as to details of the production.

As stated above, the ram leather processed wash effect and crease effect is selected for the leather backpack, and for the backpack, an interlining which has never selected for the original creations of KATSUYUKIKODAMA is used. With such interlining, the leather backpack remains a texture of the leather.

“image of the production”
* Kindly request for any information you may would like to have as to details of the production.

These materials can be produced by using the techniques of KATSUYUKIKODAMA at its own factory.

People will find junhashimoto-ness from the materials and a technical power of KATSUYUKIKODAMA from the details.

This “intuition collaboration” is not just collaborating designs. They are collaborating manufacturing based on their traditions and experiences.

全ては直感・二人のクリエイションが交差した瞬間

直感という言葉を耳にした時、多くは「思いつき」で行動する人を想像するだろう。

しかしそれは経験則により瞬時に答えがはじき出されているだけだと主張する者もいる。

「WJK」「junhasimoto」のデザイナーである橋本淳氏との出会いはまさに後者であった。
橋本氏とは2013年6月のフィレンツェで友人を通じて知り合った。

クリエイター同士、お互いを理解するのにそう時間はかからなかった。

あっさりとその場で打ち解けた二人は、クリエイターとして共通するモノを感じていた。

その時の感覚が三年後、コラボレーションという形で具現化される事になる。

2015年秋、某セレクトショップのオープニングレセプション時に再会した際、自然と「コラボ」という言葉が二人の中で浮かんだ。

お互いを補完する存在であるかのように、KATSYUKIKODAMAはjunhashimotoというクリエイションを求め、その逆もまた当然のようにそれに応えた。

そこからは流れるように事が進んだ。まるでそうする事が当たり前だったかのように、共同開発が始まる。

翌週からミーティング。そしてやはりそこでも「直感」を頼りにアイテムのラインアップが決定。BACKPACKとWALLETの計5型がそこで決まった。

素材・仕様・配色etc…。その他も驚くべき速さで決定し、コラボ名も「KATSUYUKIKODAMAANDJUNHASHIMOTO」と即決。

ロゴまでその場で決め、”直感コラボ”は弾丸ライナーの様に進んでいった。

キーポイントは「分かりやすさ」・junhashimotoの素材とKATSUYUKIKODAMAの技術力

二人が初めて出会ったフィレンツェの時のように、お互いがお互いを認め、その感覚を信じ生み出されたブランドは始めから一つのブランドだったのではないかと見紛うほどの完成度の高さ。

そのクリエイションは“直感”だけにとにかく分かりやすさがキーポイントだ。

バックパックは「ナイロン」と「レザー」の2素材を使用したヴァージョンがある。
ナイロンバージョンはjunhashimotoのジャケットやパンツなどでも使用されているストレッチナイロンを使用。

またレザーヴァージョンは同じくjunhashimotoのジャケットなどでも使用されているウォッシュ&シワ加工のラム革を使用。

junhashimotoの洋服ラインから派生したバックパックであることを全面に打ち出した。

ただ洋服に使用されている素材をそのままバッグに_使用した訳ではない。

まず「ナイロン」「レザー」_それぞれの素材の特徴を極力損なうことのない加工を行なった。

ナイロンはバッキングを施し強度を増した。

バッキングを施したことでハードになったストッレッチナイロンを使用するバックパックは前胴から芯材を削除することでソフト感を維持した。

逆にレザーは通常のKATSUYUKIKODAMAの生産ラインとは異なる芯材をチョイスしウオッシュ&シワ加工のラム革の素材感を損なうことのない芯使いを施した。

これらはKATSUYUKIKODAMAが自社工場を持っているからこそ出来る技。

素材からはjunhashimotoの空気を感じ、ディティールからはKATSUYUKIKODAMAの技術力を感じる事ができる。

この所謂「直感コラボ」は、デザインだけでなく、伝統と経験に裏打ちされたマニファクチャリングとのコラボでもあるのだ。